Tero Hakkarainen
Humanistinen myynninedistäjä, äkkiväärä humoristi, jonka vitsit naurattavat ainakin kertojaansa.
Suomen yhdistyminen Euroopan Unioniin on merkinnyt rajojen avautumista myös markkinointimateriaalihankinnoille. Painotuotteet, POS-materiaalit, suurkuvat ja messuosaston vakioelementit löytyvät edullisesti Euroopasta. Tavaran toimituskaan ei ole este, Etelä-Suomeen toimituksen EU:sta voi saada jopa nopeammin kuin kotimaasta tilattaessa.
Vaikka itse tilaaminen on helppoa, on tarvittavan tuotantoaineiston teko yhtä tarkkaa puuhaa kuin ennenkin – ehkä jopa tarkempaakin. Aineisto-ohjeiden lukemiseen kannattaa käyttää hetki jos toinenkin. Myös toimittajan painomallit ja materiaalinäytteet kannattaa tilata ennen suunnitteluun ryhtymistä, sillä vaikka Suomella on historiansa paperin suurmaana, Euroopassa on lähes 500 paperi- ja selluloosatehdasta, joten kirjapainoilla on mistä valita.
Joskus ei yksittäisen tuotteen kohdalla saada niin merkittäviä säästöjä, että sitä kannattaisi tilata rajojen ulkopuolelta, mutta jos tuotteitta tarvitaankin useaa eri tyyppistä kerralla, voi säästö syntyä tarjouspyyntöjen käsittelyyn menevästä ajasta, pienistä toimituskuluista ja integroidun tilauksen logistisesta helppoudesta. Jos vaikkapa messuja varten tarvitaan mainospaitoja, esitteitä, palautelaatikko, huomiototeemi, messupöytä ja roll uppeja jne. on Euroopasta mahdollista löytää toimittajia, joilta saa kaiken kerralla.
Suunnittelulla saatava säästö liittyy luonnollisesti myös markkinointi-idean ja ilmeen toteutukseen. Yksi pahin tuhlausta aiheuttava tekijä on kiire. Kun suunnittelu voidaan tehdä rauhassa, sopivan pieninä paloina kerrallaan, on asiakkaallakin aikaa vaikuttaa siihen, että lopputulos on sopiva. Kiireessä virheiden mahdollisuus kasvaa ja pahin skenaario lienee, että valmista esitettä, messuseinää, julistetta tai muuta tuotosta ei voida edes ottaa käyttöön karmean kirjoitusvirheen, käännöskukkasen tai muun mokan takia.
Kalenteri on keksitty ja hyvin valmistautuneen markkinoijan voi yllättää vain Joulu, koska se tulee aina yhtä salakavalasti 🙂 Vanha sananlasku ”lopussa kiitos seisoo” kannattaisikin suunnittelun näkökulmasta vaihtaa muotoon ”alussa kiitos seisoo” sillä onhan hyvin suunniteltu puoliksi tehty – ja näin digipainamisen aikana jopa 90% tehty!