Tero Hakkarainen
Humanistinen myynninedistäjä, äkkiväärä humoristi, jonka vitsit naurattavat ainakin kertojaansa.
Joskus parikymmentä vuotta sitten ystävämme silmälääkäri Pertti Juvala haaveili ilmoitussarjasta, jolla sivistäisi potilaitaan = asiakkaitaan silmäsairauksista. Kyse ei ollut epäitsekkkäästä toiminnasta, vaan siitä, että asiakkaat ymmärtäisivät tulla useammin vastaanotolle. Siihen aikaan ei ollut vielä SoMen tarjoamia mahdollisuuksia jakaa ilmaista tietoa, vaan media oli maksullista – kallista ja maksullista. Siksipä tuo asiakkaan kouluttaminen jäi tekemättä.
Nyt asiat ovat toisin. ”Education Is the New Advertising ”. Asiakasta voi palvella jakamalla ostopäätöstä kypsyttävää tietoa useilla kanavilla. Myyjä, joka parhaiten palvelee asiakkaan tiedontarvetta, usein korjaa myös kaupan kotiin. Koska hän on luonut positiivisen asiakassuhteen jo ennenkuin kauppa on syntynyt!
Asiakkaan tiedontarve tyydyttyy parhaiten, kun kerrot tarjoamiesi tuotteiden hyvät ja HUONOT puolet. Tällöin hänellä on todellinen mahdollisuus vertailla tuotteita keskenään. Kalliimpien vaihtoehtojen kohdalla on oletusarvoisesti enemmän hyviä kuin huonoja puolia. Fiksu asiakas kallistuu tällöin helpommin kalliimman tuotteen puoleen, josta saat enemmän katetta (koska tottakai olet hinnoitellut tuotteet oikein).
Nytkin joku, jossakin, etsii tietoa jolla höylätään pois kynnys kaupankäynnin esteiltä sinun tuotteesi tai palvelusi menekille. Löytäähän tuo puhelintaan selaava varakas henkilö mitä tarvitsee?